Ekokompassi: Lännen Palveluyhtiöt Oy

aamukahvit

Entistä ekofiksumpi Länkkäri

”Täältä tulee Ympäristöviisas Länkkäri!” Näin otsikoi Lännen Palveluyhtiöt Oy ympäristötoimiaan asiakas- ja sidosryhmälehti Länsikonnussa 1/2019.

− Yksittäisen yrityksen tai ihmisen keinot vaikuttaa ilmastonmuutoksen vauhtiin ovat rajalliset. Jokainen pienikin teko vie asioita kuitenkin oikeaan suuntaan, summasi toimitusjohtaja Harri Järvenpää.

Kun Lännen Palveluyhtiöissä alettiin syksyllä 2018 rakentaa Ekokompassi-ympäristöjärjestelmää, päätavoitteena oli ympäristökuormituksen vähentäminen omaa toimintaa koko ajan arvioiden ja kehittäen. Samalla haastettiin taloyhtiöt mukaan ilmastotoimiin.

Joulukuussa 2019 oli vuorossa auditointi, joka kertoi oikein tehdystä työstä ja toimenpiteistä.

− Nyt on Ekokompassi-sertifikaatti myönnetty mutta työhän on vasta alussa. Jokainen päivä on uusi alku, totesi viherpalvelupäällikkö Kaisa Koskelin.

Henkilöstö on ratkaisun avain. Sana ”ympäristö” tuotti Lännen Palveluyhtiöissä vähän päänvaivaa ja mikään uudistus tai muutos ei edennyt ilman vastarintaa. Termi prosessikoulutus olisi ehkä ollut nimenä hyväksytympi kuin ympäristöjärjestelmäkoulutus, vaikka sisältö olisikin ollut sama. Konkretia olisi toiminut sisäisenä kannustimena, siis puhe rahasta ja kustannussäästöistä. Ryhmäpaine avitti tätä ympäristöasioiden sisäistämistä, varsinkin nuorempi väki omaksui sitä itsenäisesti.

Koko koulutusjakso oli Kaisa Koskelinin mukaan ihanaa aikaa. Projektityö oli ihan oma maailmansa, mieluinen sellainen.

− Jo pidemmän aikaa Lännen Palveluyhtiöissä tehty ympäristötyö sai kasvot ja uusia toimenpiteitä käynnistettiin. Kaikki sujui hyvin aikataulujenkin puolesta, kiire ei niitannut osallistujia.

Ympäristöviisas Länkkäri -ohjelma näkyy jatkossakin Lännen Palveluyhtiöissä isoina ja pieninä käytännön tekoina, jotka ohjaavat Lännen toimintaa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ympäristöohjelma uudistaa toimintatapoja ja muovaa yhtiötä entistä ekofiksummaksi.

Prosessien tutkiminen kannattaa aina. Ilmastoasiat ovat tärkeitä, mutta liiketoiminnalle kustannussäästökin on keskeinen asia. Asiakkaat alkavat olla korvat höröllään. Vielä kun tilaajat heräävät kunnolla ympäristökysymyksien suhteen ja noteeraavat tuottajien vastuullisuuden, niin sitten ollaan oikealla tiellä. − Näin Ylennys-hankkeen päättyessä ja oman yrityksen saatua ympäristöjärjestelmälle sinetin, eli Ekokompassi-sertfikaatin, tuntuu hyvältä. Ehdottomasti kannatti lähteä mukaan, iloitsee Kaisa Koskelin.