Joulukuussa 2024 uutisoitiin sähköautojen akkujen valmistuskustannusten viimein laskeneen alle kriittisen rajapyykkitason 100 $/kWh. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että sähköautojen valmistuskustannuksen pitäisi nyt olla bensa-autojen tasolla tai jopa alapuolella. Tästä luonnollisesti heräsi keskustelu myös siitä, miksi sähköautojen hinnat ovat edelleen verrattain korkeat, huolimatta valmistuskustannusten laskemisesta.
Mennäänpä ajassa hetki taaksepäin. 2010-luvun alkupuolen sähköautomallisto oli hyvin kahtiajakautunut; luksustuotteiksi profiloituneet, 100 000 euron suurikokoiset, tehokkaat ja hyvin varustellut Teslat ja toisaalta muiden merkkien pienehköt, varustelultaan vaatimattomat ja kohtuuhintaiset mallit eli ”nuukailijan valinnat”. Nykyisin sähköautojen varustelu on useimmiten runsaampaa kuin vastaavissa bensa-autoissa ja suorituskyky lähes poikkeuksetta urheiluautoluokkaa. Sähköautojen brändi onkin mielestäni siirtynyt nuukailuautosta lähes täysin luksustuotteeksi, jolla ajaminen ilmaisee maksukykyä ja ympäristöstä välittävää asennetta. Euroopassa ei edelleenkään olekaan juuri tarjolla edullisia pienen kokoluokan sähköautoja.
Sähköauton käyttövoimakustannus on nykyisellä sähkönhinnalla kotilatauksella automallista ja olosuhteista riippuen noin 3–6 snt/km eli reilusti alle puolet bensa-auton vastaavista kustannuksista. Paljon ajavalla vuosisäästöä käyttövoimassa voikin tulla jopa tuhansia euroja. Sähköautoilu sisältää toki suorituskyvyn ja varustelun lisäksi muitakin etuja, kuten täydellä vääntövoimalla tapahtuva liikkeellelähtö, upeasti toimiva automaattivaihteisto sekä lisämatkustajien odottelutuokiot lämpöisessä ohjaamossa (sähköauton lämmityshän syntyy yleensä ilmalämpöpumpulla ja akkuvoimalla). Kun jättää auton pakkaspäiväksi junaparkkiin, on päivän päätteeksi mukava saapua lämpimään autoon, jonka lasit ovat sulat, kun sisätilojen lämmityksen on voinut kytkeä päälle jo junasta käsin! Sähköauton käyttömukavuutta voikin pitää jopa ylivertaisena polttomoottoriautoihin verrattuna. Petrausta sähköautoiluun saisi kuitenkin vielä tapahtua, ainakin pikalatausasemien tarjonnan, toiminnan ja pikalatausaikojen – sekä toki myös sähköautojen hintojen – osalta.
Euroopassa myytävien kiinalaisten sähköautojen keinotekoisesti tuettu ”halpuutus” oli mielestäni aivan uskomaton väite ainakin vielä vuosi sitten. Kiinassa halpatyövoima mahdollistaa autojen tuottamisen selvästi edullisemmin kuin vaikkapa Euroopassa tai Japanissa. Kiinalainen valmistaja saakin Eurooppaan myydystä autosta parhaimmillaan moninkertaisen katteen verrattuna kotimaan markkinoihinsa, joille päätyvät sähköautot ovat ihan oikeasti halpoja. Vastaavasti ennen EU:n tullipäätöstä kiinalaisten sähköautojen hinnat esimerkiksi Suomessa olivat mielestäni pikemminkin yllättävän kalliita, joskin aivan viime aikoina jotkin kiinalaismerkit ovat markkinoineet vuosina 2023 ja 2024 maahantuotuja ajamattomia autoja suurillakin alennuksilla
Euroopassa ja Japanissa tehtyjen sähköautojen hinnat ovat kuitenkin tulleet Suomessa rajuin nykäyksin alas – usein jopa 4000–6000 € kerrallaan. Kun autojen varustelua on samalla parannettu nopeaan tahtiin, saa kuluttaja nykyään autokaupoilla paitsi halvemmalla, myös enemmän kuin ennen. Lisäksi Suomessa monella automerkillä on varsinkin sähköautopuolella tarjolla huimia, jopa nollatasoisia korkotarjouksia. Esimerkiksi 40 000 euron rahoituksella rahallista etua voikin rahoituskauden aikana tätä kautta tulla yli 5000 €, jos korkoetua tulee esimerkiksi 4 % markkinatason rahoitukseen verrattuna. Lisäksi uuden sähköauton ostaja saa usein muitakin rahallisia etuja muun muassa vakuutuksissa, ehkä huolloissakin.
Lopuksi hieman ennustuksia. Oletan, että sähköautojen kuluttajahinta laskee käytännössäkin viimeistään ensi vuonna bensa-autojen tasolle. Lisäksi uskon, että tulemme tänä vuonna näkemään useita uusia, sopuhintaisia sähköautomalleja.
Tämän kirjoituksen pohjalta luulet varmaan, että olen innoissani tekemästäni uuden sähköauton hankinnasta? Väärin! Minulla ei ole sähköautoa, mutta mielelläni kyllä hankkisin sellaisen aikanaan seuraavaksi autoksi, jos vain kukkaro kestää hankinnan.