Outi Pyy: Vastuullinen kuluttaja ja muodin ympäristövaikutukset

Outi Pyy promokuva 8

“Sustainability is like teenage sex. Everybody says they’re doing it, very few people actually are doing it. Those that are doing it are doing it badly.”
 -Aussie architect Andrew Maynard

Vastuullisuus on monitasoista, maagista ja vaikeasti saavutettavaa täydellistä. Mutta se on liiketoiminnan ja kuluttamisen uusi normaali ja ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen asia, niin kuin hyvät asiat elämässä yleensä. Mutta, kuten elämässäkin, vastuullisuuteenkaan ei ole olemassa valmiiksi kirjoitettua ohjekirjaa ja samat ratkaisut eivät sovi kaikille. Vastuullisuutta voidaan lisäksi katsoa monesta eri kulmasta ja perspektiivi on silti kaikki kaikessa.

Hirvee homma.

Jos lukee paljon uutisia, tuntuu varmasti siltä, että vastuullisuudesta puhutaan koko ajan. Ja se taas voi olla rasittavaa, ahdistavaa ja jopa tunkeilevaa. Tuntuu ettei mikään riitä ja aina teet väärin, kun tieto muuttuu koko ajan. Ja sitä tietoa, mitä media tarjoilee, on vaikeaa ymmärtää ja laittaa kontekstiin omassa arjessa.

Vastuullisuutta voisi verratakin kuntokuuriin. Se alkaa siitä, että noustaan sohvalta ja päätetään alkaa tekemään jotain liikunnallista. Ostetaan salikortti ja lenkkarit. Vastuullisuus kannattaa ottaa osaksi omaa arkea samalla tapaa kuin liikuntakin. Pitkäjänteisellä työllä saa itsensä parempaan kuntoon ja terveemmäksi ja ehkä jopa juoksemaan maratooneja. Tärkeintä on aloittaminen ja se, että on pyrkimys koko ajan parempaan. Kuntoakin on pidettävä yllä joka päivä ja viikko, ihan kuin vastuullisuuttakin.

Kuluttajalle vastuullisuus näyttäytyy lähinnä kierrätetyistä muovipulloista valmistettuina urheiluvaatteina, reilun kaupan suklaalevynä, kompensoituina toimituksina ja muovin välttelynä. Onneksi se on paljon enemmän. Ja jos markkinointimiehiä on uskominen, suurin osa yrityksistä, myytävistä tuotteista ja palveluista ovat jo jollain tapaa vastuullisia. Ja niin ne osittain ovatkin. Vastuullisuuteen nimittäin kuuluu useita kymmeniä erilaisia tapoja toteuttaa sitä. Mutta toki niillä on isoja vaikuttavuuseroja, ja siksi helpot ja nopeat konstit harvoin ovat niitä tehokkaimpia.

Tärkeää on ennen kaikkea ymmärtää oma osuutensa koko kuluttamisen pitkässä ketjussa, ja mitkä ovat juuri niitä asioita, mihin minä itse voin aidosti vaikuttaa. Vastuullisuuden vastuu jakautuu kolmelle eri tekijälle: julkiselle infralle (esimerkiksi lait, jätehuolto ja EU), yrityksille (tuotevalmistus, markkinointi ja myynti) ja osa kuluttajalle. Kuluttaja harvoin pystyy valitsemaan, millä energialla hänen ostamansa vaatteet on valmistettu, mutta hän pystyy valitsemaan mistä vaattensa ostaa ja miten hän kierrättää tarpeettomat tavaransa ja lajittelee jätteensä. Tekstiilejä valmistava yritys taas ei pysty puolestamme huoltamaan valmistamiaan vaatteita kodeissamme, vaan vaatehuolto on kuluttajan vastuulla olevaa hommaa. Ja niin edelleen. Jokaisella on oma tonttinsa.

Asiat helpottuvat myös, kun keskityt ison kuvan sijaan johonkin sellaiseen arvoon, joka puhuttelee juuri sinua. Määrittele oma henkilökohtainen arvomaailmasi ja keskity sen toteuttamiseen. Olen huomannut, että tapaamani ihmiset tuppaavat olemaan joko eettisesti tai ekologisesti painottuneita. Eettiset tyypit taas voidaan jakaa eläintenoikeuksia ja ihmisten oikeuksia painottaviin henkilöihin. Ja ekologisesti painottuneet tyypit ovat lähinnä ilmastonmuutoksesta huolestuneita (mm. hiilijalanjälki) ja kiertotaloudesta innostuneita. Turhinta on väitellä siitä, mitkä eri vastuullisuuden osioiden keinoista ja toteutustavoista ovat niitä vaikuttavimpia, sillä esimerkiksi ekologisia ja eettisiä toteutustapoja on vaikeaa vertailla keskenään. Siksi se ei kannata. Kulutuskäyttäytymisen muutoksessa tarvitaan meitä kaikkia, eikä homma edisty mihinkään, jos hyvät tyypit kinastelevat keskenään. Tekemistä riittää varmasti kaikille.

Käsittelen EkoLive-luennollani halpamuodin myyttejä ja listaan niitä keinoja, jolla kuluttaja voi aidosti muuttaa ostokäyttäytymistään tekstiilien ja muodin osalta vastuullisemmaksi. Tämä puolentoista tunnin tiivis tietopaketti on erinomainen kaikille, joita tekstiiliteollisuuden ongelmat kiinnostavat, ja jotka haluavat olla aktiivinen osa ketjua.

Nähdään tiistaina!
Outi Pyy

EkoLive: Vastuullinen kuluttaja ja muodin ympäristövaikutukset -tapahtuma Tampereen G Livelabissa ja Facebookissa tiistaina 17.11.2020 kello 18:00.

 

Taustalukemista marraskuun EkoLiveä ajatellen by Outi Pyy