Taloussankari Junior -oppimispeli inspiroi talous-, ympäristö- ja hyvinvointiopetusta

taloussankari_junior_juhannuskylän_koulu

Huhtikuisena perjantaina ilmassa oli jännitystä ja riemukkaita ensinäkemisiä, kun me, vuosi sitten Taloussankari Junior -oppimispelin kehitystyön aloittaneet eri alojen ja organisaatioiden osaajat, tapasimme ensimmäistä kertaa kasvotusten Ilmastokylä-hankkeen karonkkaseminaarin merkeissä. Samalla pääsimme näkemään, miten työmme tuotokset toimivat käytännössä arjen opetustilanteessa.

Pääsimme seuramaan Taloussankari Junior -oppimispelin kehittäjätiimin kanssa Juhannuskylän koulun 4A-luokan yhteiskuntaopin tuntia. Opettaja Mari Kolehmainen hyödynsi oppitunnillaan Taloussankari Juniorin valmista opetusmateriaalia sekä itse peliä osana opetusta. Hämmästyksestä mykkinä seurasimme, kuinka hienosti Mari ohjasi oppilaita, kun he kävivät läpi talous-, ympäristö- ja hyvinvointitermistöä ja kuinka oppilaat ymmärsivät todella vaikeaakin taloussanastoa.

Oli hienoa nähdä, kuinka oppilaat tottuneesti pelasivat Taloussankari Junior -oppimispeliä tableteillaan, jaksoivat keskittyä siihen, lukivat kysymykset huolella ja tekivät jokainen omia valintojaan pelimaailmassa. Valinnoista seurasi lisäpisteitä tai pisteiden menetyksiä niin raha-, ympäristö- kuin hyvinvointipisteiden muodossa. Eniten pelinaikaisia kommentteja ja pientä kilpailua herättivät eri oppilaiden saamat rahapisteet, jotka ovat peleissä yleisiä, mutta myös ympäristö- ja hyvinvointipisteet huomattiin ja niitä pyrittiin keräämään. Tällä kertaa pelistä pelattiin vain kaksi osiota, mutta osa oppilaista olisi pelannut peliä pidempäänkin.

Oppilaat olivat hoksanneet Taloussankari Junior -oppimispelin avulla sen, että auton vaihtaminen bussiin on sekä ympäristöteko että taloudellisesti edullisempi vaihtoehto.

Tunnin lopussa pääsimme kysymään oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia pelistä ja opetuskokonaisuudesta. Monet oppilaista totesivat, että talousasiat ovat jo tuttuja juttuja. Ympäristöasioiden teemasta oppilaat olivat löytäneet paljon uutta opittavaa, kuten arkisten kulutusvalintojen linkittymisen ympäristön hyvinvointiin. Keskustelujemme mukaan oppilaat olivat hoksanneet Taloussankari Junior -oppimispelin avulla sen, että auton vaihtaminen bussiin on sekä ympäristöteko että taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Kuluttamisen teemassa keskusteluun nousi myös se, että monet ostokset ilahduttavat vain päivän tai pari, mutta sitten ne unohtuvat. Osa oppilaista totesikin, että kannattaa harkita tarkasti ostopäätöstä tehdessään, tarvitseeko tuotetta oikeasti.

Taloussankarin monialaisen kehittäjätiimin edustajat Ekokumppanit Oy:sta, Tampereen kaupungin perusopetuksesta, Talous ja Nuoret TAT:lta sekä Nordea Bank Oyj:sta.

Iloksemme voimme siis todeta, että tavoitteidemme mukaisesti Taloussankari Junior -oppimispelin opetusaineiston ja -pelin kokonaisuus tarjoaa vaikuttavan ja monialaisen oppimiskokemuksen, joka herättää lapsia ajattelemaan ja oivaltamaan niin talouden, ympäristön kuin oman hyvinvoinnin kytkeytymistä toisiinsa. Opettajille Taloussankari Junior tarjoaa alakoululaisten yhteiskuntaopin (ja muuhunkin) opetukseen ilmaisen ja opetusta helpottavan kokonaisuuden, joka on helppoa ottaa käyttöön Talous ja nuoret TAT:n verkkosivuilta. Peliä on pelattu jo upeat 3.500 kertaa – aivan mahtavaa!

Taloussankari Junior -oppimispeliä ovat olleet kehittämässä Ilmastokylä-hanke (Ekokumppanit ja Tampereen kaupungin perusopetus), Talous ja nuoret TAT ja Nordea Bank Oyj. Pelin toteutuksesta vastasi 10Monkeys ja kehitysvaiheessa peliä testasivat mm. Tampereen Juhannuskylän koulun oppilaat.

Kirjoittaja

sanna

Sanna Teinilä

Ekokumppanien projektipäällikkö Sanna oli mukana Ilmastokylä-hankkeessa kehittämässä elämänsä ensimmäistä peliä.

Lisää

Ajankohtaista luettavaa