Tähteitä Nolla! -kampanjaviikko kannusti lähes 21 800 oppilasta vähentämään lautasjätettä

6.5.2026 / Uutinen / Kiertotalous, Viestintä

Tuhannet koululaiset ympäri Pirkanmaata pysähtyivät Tähteitä Nolla! -kampanjaviikon aikana pienen, mutta vaikuttavan teon äärelle: ottamaan lautaselle vain sen minkä syö.

Tänä vuonna kampanjaviikolla osallistujia oli 14 kunnasta, 65 koulusta ja yhteensä lähes 21 800 oppilasta. Melkein puolessa kouluista lautasjätteen määrä väheni kampanjaviikon aikana. Kampanjaviikolla mitattu lautasjätteen kilomäärä on vähentynyt selvästi verrattuna vuoteen 2024. Myös ylijäämäruokaa päätyy entistä useammin hyötykäyttöön esimerkiksi henkilökunnalle ja ruoka-apuun.

Koulujen keittiöiden palautteissa nousi esiin monta toimivaa keinoa, joilla oppilaita voidaan kannustaa vähentämään lautasjätettä: sopivien annosten ohjaus, oppilaiden kuuleminen ruoan suhteen, ruokakasvatuksen vahvistaminen ja kampanjan jatkaminen osana arkea.

Osallistuneiden koulujen kesken arvotun koko koulun jäätelöpalkinnon voitti tänä vuonna Härmälän koulu Tampereelta. Onnittelut voittajille!

Pirkanmaan Jätehuollon Tähteitä Nolla! -kampanjan järjestää Ekokumppanit.

Uutisen kuva on vuodelta 2023 Tampereen Kristillisestä koulusta.

Täällä voit tutustua Tähteitä Nolla! -kampanjamateriaaleihin.

Kirjoittaja
Tiina Kuusipalo
Tiina Kuusipalo
Kestävän kehityksen asiantuntija
+358 40 806 2619
tiina.kuusipalo@tampere.fi
Lisätiedot

Muut kirjoittajat:

Sanni Kouhi

Sanni Kouhi
Markkinointipäällikkö
+358 44 430 9193
sanni.kouhi@tampere.fi

Täällä voit tutustua Tähteitä Nolla! -kampanjamateriaaleihin.

Avainsanat
Kampanja, Ruokahävikki, Tähteitä Nolla!

Lisää ajankohtaista luettavaa