Kintulammi – Pukala – Orivesi reitin ulkoilureittisuunnitelman laatiminen etenee vuonna 2020. Tampereen ja Oriveden kaupungeissa pidettyjen yleisötilaisuuksien jälkeen on kohdealueelle laadittu alustava reittisuunnitelma sekä neuvoteltu Ely-keskuksen ja muiden viranomaisten kanssa reitin vaikutuksista reitin kulkuun. Kevään 2020 aikana selvitetään reittisuunnitelma-alueen olemassa olevien kohdemerkintöjen, luontoarvojen ja liikenteen vaikutuksia reitin linjaamiseen. Alustava reittisuunnitelma täydennetään kesällä 2020 maastossa tehtävillä ympäristöarvioinneilla ja valmista reittilinjausta ja ulkoilureittisuunnitelmaa päästään laatimaan loppukesästä.
Alkuperäisestä aikataulusta poiketen, ulkoilureittisuunnitelman kohdealueen maaomistajille lähetettävät, tarkoista suunnitelmista ja reitin vaikutuksista kertovat kirjeet siirtyvät alkusyksyyn 2020.
Reitin kuvaus ja rasitemerkintä
Kintulammi – Pukala – Orivesi retkeilyreitin tarkoitus on olla polkumainen retkeilyreitti, joka muodostuu maastoon itsestään käyttäjien toimesta tai tukeutuu olemassa oleviin polkuihin. Kyseessä ei siis ole esimerkiksi soralla tai kivituhkalla päällystetty ulkoilureitti. Ulkoilureittisuunnitelma on ulkoilulaissa määritelty suunnitelman nimi, jota käytetään tässä yhteydessä. Reitin ja reitin varrelle suunniteltujen taukopaikkojen toteutuksesta, huollosta ja hoidosta vastaavat reitin hakijat, eli Tampereen ja Oriveden kaupungit yhdessä.
Reitille ja taukopaikoille on tarkoitus tehdä reittitoimitus joka vie reitin taukopaikkoineen kiinteistörekisteriin rasitemerkinnäksi. Rasitteen pinta-alasta maksetaan maanmittaustoimituksessa määritelty maapohjakorvaus. Rasite ei estä maanomistajan metsänhoitoa eikä määrittele metsänhoidon tapaa. Reitin pitäjä, eli Tampereen ja Oriveden kaupungit vastaavat reitin toteutuessa yhdessä reitti/polkupohjan kunnosta myös metsänkäsittelyjen jälkeen. Polun rasitteen leveydeksi maanmittaustoimituksessa on kaavailtu 3-4 metriä, jotta mahdolliset polun aiheuttamat juurivauriot on huomioitu riittävällä tasolla. Reittiä pyritään suunnittelemaan kuiville kankaille ja mahdollisuuksien mukaan poikittain metsänhoidollisiin ajolinjoihin nähden.