Kun Mansen Suutari avasi ovensa Tampereen Itsenäisyydenkadulla 15 vuotta sitten, kukaan ei ollut kuullutkaan termiä kiertotalous. – Ei silloin puhuttu vielä kovinkaan paljon edes kestävästä kehityksestä, mutta kyllähän me olemme koko olemassaolomme ajan toimineet kiertotalouden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, Auli toteaa.
Mansen Suutari on yksi Suomen harvoista suutariliikkeistä, joka on keskittynyt ja erikoistunut käytännössä kokonaan korjaus- ja huoltopalveluihin. – Ellei jopa ainoa, Tuija arvelee. – Aiemmin meilläkin oli tarjolla avainpalveluita ja tuotemyyntiä, mutta niistä kaikista on matkan varrella vähitellen luovuttu, lukuun ottamatta pientä valikoimaa pohjallisia ja muita vastaavia kulutustavaroita.
Arvovalintoja
Vaikka moni asia on viidentoista vuoden aikana muuttunut, suutarin asiakkaita yhdistää vuodesta toiseen yksi tekijä. – Ihmiset, jotka arvostavat omistamiaan tavaroita joko niiden käyttö- tai tunnearvon vuoksi, ovat valmiita myös korjaamaan ja korjauttamaan niitä, Auli toteaa. – Mutta ihmisten tietoisuus on lisääntynyt ja he osaavat kysellä tuotteen materiaaleista ja korjaamisesta enemmän kuin ennen, Tuija lisää.
Vaikka tuote olisi ollut ostettaessa kuinka halpa tai kallis tahansa, korjauksen hetkellä ostohinnalle, tuotemerkille tai brändille ei anneta arvoa. – Sama korjaus maksaa saman verran sekä muutaman kympin että tonnin maksaneeseen tuotteeseen, Tuija kertoo. – Emme tingi työn laadusta emmekä sen hinnasta. Korjaamme tuotteet joko kunnolla tai emme ollenkaan. Toki jos tuote on selvästi heikkolaatuinen ja alun perinkin valmistettu ”kertakäyttötuotteeksi”, kerromme asiakkaalle rehellisesti, ettei korjaus kannata ja neuvomme tekemään tarvittaessa reklamaation myyjälle.
Ihmiset, jotka arvostavat omistamiaan tavaroita joko niiden käyttö- tai tunnearvon vuoksi, ovat valmiita myös korjaamaan ja korjauttamaan niitä.
Suutarimestarit toivoisivatkin keskustelua alkutuottajien vastuusta tuotteen elinkaaren osalta. – Tällä hetkellä markkinoille tulee jatkuvasti niin heikkolaatuisia tuotteita, että ne eivät kestä normaalia käyttöä kuin viikkoja tai kuukausia, Auli harmittelee. – Sitten kun näitä tuodaan korjattavaksi, joudumme valitettavasti nostamaan kädet pystyyn ja toteamaan asiakkaalle, että no can do.
Ennen asiat olivat tällä saralla paremmin. Auli nostaa takahuoneesta esille vihreät, upeakuntoiset naisten mokkasaappaat. – Nämä on 70 vuotta vanhat! Ja suhteellisen pienellä korjauksella näillä on edessäkin vielä lukuisia käyttövuosia. Me ollaan näitä nyt täällä silitelty ja ihasteltu, kuinka upeaa työtä ja materiaalia kengät voivatkaan olla.
Panosta laatuun, korjaa ajoissa
Vanha sananlasku sanoo, ettei köyhän kannata ostaa halpaa. Auli ja Tuija ovat samoilla linjoilla, mutta kehottavat ostohetkellä puntaroimaan muutakin kuin hintaa. – Hinta ei välttämättä korreloi laadun kanssa, välillä hintaan vaikuttaa eniten tuotteen kylkeen ommeltu nimi, Tuija huomauttaa. – Parempi sanamuoto olisikin ”köyhän kannattaa maksaa laadusta”.
Lisäksi kaksikko muistuttaa, että hankituista tuotteista täytyy myös pitää huolta. – Jos kulkee samoilla kengillä joka päivä, ne eivät ehdi välissä kuivua ja materiaalit heikentyvät nopeasti elinkaaren loppuunsa. Tai jos antaa pienen repeämän vain olla, se on kohta suurempi. Huolla ja korjaa tuotteet ajoissa, niin ne kestävät sukupolvelta toiselle!
Eiköhän siis kaikki jatkossa noudateta Mansen Suutarin mottoa ja anneta Rakkaalle tuotteelle uusi elämä!