Kaikille, jotka eivät ole asuneet viimeisintä vuosikymmentä luolassa, autojen käyttövoiman muutoksen suuntaus, ilmastonmuutos ja tarve ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden vähentämiseen ovat itsestään selviä asioita. Näiden lisäksi eurooppalaista energiamurrosta on nopeuttamassa myös itänaapurimme viimeaikaiset toimet. Tätä blogia kirjoittaessa vaikuttaa siltä, että öljyntuonti Venäjältä Eurooppaan kiellettäneen pakotteiden avulla, mutta siirtymäaikaa kiellon toteutumiseen voimme toistaiseksi vain arvailla. Joka tapauksessa tämän päätöksen seurauksena muualta kuin Venäjältä tuotavan öljyn hinnan odotetaan nousevan, mikä tulee näkymään Suomessakin. Tähän mennessä nähdyt hurjat, liki 2,5 euron polttoaineiden litrahinnatkin voivat siis ylittyä jo lähitulevaisuudessa.
Sähköautojen osalta hyvin vähäiselle huomiolle on toistaiseksi jäänyt autojen tekninen valmius niiden akuston käyttömahdollisuuteen sähköenergian luovuttajana latausaseman (kiinteistön) suuntaan. Mahdollisuus sähköenergian pumppaamiseen autosta taloon päin helposti ilman erityisiä teknisiä muutostöitä riippuu täysin sähköauton mallista, mutta teoriassa täyssähköauton akuston noin 30 – 90 kWh:n kapasiteetti olisi hyödynnettävissä. Esimerkiksi mahdollisessa yhteiskunnan äkillisessä kriisitilanteessa, jossa kantaverkon sähkölinjoja olisi tilapäisesti poissa käytöstä, täyteen ladattu sähköauton akusto voisi luovuttaa energiaa myös kiinteistön tärkeimpiin tarpeisiin, esim. kiertovesipumpun pyörittämiseen tai pienellä sähköteholla toimiville lämpöpumpuille niin, että lämmitysveden kierto rakennuksessa ei katkeaisi estäen näin vesiputkien ja -kalusteiden mahdolliset jäätymisongelmat.
Sähköautojen suurimpia ongelmia juuri nyt lienevät saatavuusongelmat; uuden sähköauton ostaja saa varautua kuukausien – jopa vuoden odotusaikaan. Vaihtoehtoisesti sähköautoa tai hybridimallia voi toki katsoa myös käytettyjen autojen tarjontalaidasta, mutta aina kannattaa kuitenkin perehtyä eri mallien teknisiin ominaisuuksiin myös muilta kuin niiltä itsestään selviltä näkökannoilta.